Fettisdag

Orginell rubrik för idag. Kanske inte.

Har bakat semlor, dock så tjuvåt jag dem redan igår tillsammans med Maria och Sara. Enligt P så behöver vi inte äta semlor idag också. Jag är inte helt övertygad.

Har i alla fall dokumenterat det stora bakandet, så vi börjar från början. Eller jag började ta kort när degen jäst klart för att jag tyckte den såg så fin ut, så vi börjar där.

Fin deg som jäst perfekt. (Recept från Allt om Mat)

Sedan så gjorde jag fina bullar som åkte in i ugnen och när de kom därifrån såg de ut så här:



Sedan gjorde jag två olika varianter av semlor, den ena som vanlig semla:


Och den andra med bananmassa (mosad banan blandat med mandelmassa) i botten och chokladgrädde:


Vilken som blev bäst? Svårt val, klassisk semla är ju underbart gott men banan/chokladsemlan var inte helt fel den heller. Så oavgjort får det bli. P föredrar dock vanlig semla då banan/choklad inte smakar som semla (exakt).

Det var nog allt om mitt semmelbak, är himla nöjd själv faktiskt efter förra årets totalt misslyckade bullar som var mycket platta men dock goda (vad är inte gott med grädde och mandelmassa på?).

Kommentarer
Postat av: erica

DET SER INTE LITE SMARRIGT UT! :D

2009-02-27 @ 00:04:12
URL: http://selme.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh vilka välskapta bullar! Här har de också en typ av semla, men den innehåller vanlijkräm och mandelmassa (väldigt lite) samt glasyr på toppen. Alltså rätt osemligt och inte lika gott.

2009-03-01 @ 08:58:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0